fredag den 15. juli 2011

Rød Blok´s politik vil betyde fyringer i lufthavnen

Luftfarten trues af konkurser


Passagerafgiften kan blive dyr for Dragør og Tårnby


Danske lufthavne har netop fremsendt redegørelser for konsekvenserne af den passagerafgift, som Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti vil indføre, hvis de får magt, som de har agt på 75 kroner pr afgang.


Og det er uhyggelig læsning.


- Lufthavnene meddeler alle, at en passagerafgift på 75 kroner for udenrigsflyvninger og returafgift på det dobbelte for indenrigsflyvningers vedkommende vil koste arbejdspladser både for selve lufthavnene og tilknyttede erhverv.


- Aalborg Lufthavn, der med ruten Aalborg-København har lige så mange passagerer som de fem øvrige indenrigsruter tilsammen, melder om omsætningsfald på 40 mio. kr., tab af 34 fuldtidsstillinger. Ser man på udenrigsruterne, som er lavprisruter, vil der være 20 pct. færre passagerer. Det kan koste nedlæggelse af ruterne og gøre det umuligt at tiltrække nye ruter. Årsagen er, at lavprisruterne kun eksisterer, fordi fortjenesten pr. billet ligger på cirka et halvt hundrede kroner.


Meldingerne fra de øvrige lufthavne er lige så forstemmende:
Århus Lufthavn melder, at afgifterne vil berøre en tredjedel af omsætningen og et fald i aktiviteterne på 25 pct. Billund varsler lukning af ruter. Især blandt lavprisselskaber og de nævner, at eksempelvis Ryanair har en fortjeneste pr. billet på ca. 40 kr. Det siger sig selv, at en afgift på 75 kr. helt vil smadre selskabets grundlag. Karup melder om 50 pct. passagernedgang og 30 pct. færre medarbejdere. Sønderborg siger, at SF og S’s afgifter vil føre til lukning af ruten Sønderborg-København. Samlet vil det koste cirka 300 arbejdspladser.


Kastrup lufthavn
Endelig oplyser Københavns Lufthavne, at en passagerafgift vil ramme især indenrigstrafikken hårdt. Det forventes, at Kastrup mister 330.000 indenrigsrejsende og 110.000 udenrigsrejsende, hvis afgiften gennemføres. Det vil berøre mange ansatte.


Et skrækeksempel er, at da lufthavnen i Alicante indførte en afgift på 15 kr., fik det Ryanair til at lukke 80 pct. af sine ruter på destinationen.


- Meldingerne viser, at S og SF’s plan vil smadre flybranchen og give voldsomme prisstigninger for passagererne, først og fremmest fordi lavprisselskaberne vil trække sig ud af Danmark. Der er ikke langt til Sturups Lufthavn ved Malmø.


S og SF påstår, at en flyafgift vil give statskassen en milliard kroner om året og nedsætte CO2-forureningen. Men afskedigelser, passagerflugt og tilbagegang i antallet af turister vil koste mere end en milliard kroner. Og så er der ikke engang nogen særlig miljøgevinst at hente. Indenrigsflytrafikken bidrager nemlig kun med 0,5 pct. af transportsektorens samlede udledning af CO2.


Hvis du påtænker at stemme på Rød Blok og kender en der arbejder i lufthavnen, bør du måske lige se dig lidt omkring. Afgiften på de 75 kroner forventes at koste mere end 800 jobs indenfor flytrafikken. Er det lige hvad vi har brug for i dag – og hvem det vil ramme.


Morten Dreyer
Folketingskandidat for Dansk Folkeparti
http://mortendreyer.blogspot.com/

Ingen kommentarer: