Massiv svindel med SMS busbilletter
Mindst 30 % af SMS billetterne i Skåne er falske. Hvad med Danmark?
Skånetrafikken, som driver den kollektive trafik i Sydsverige, har ligesom Movia i Danmark indført de såkaldte SMS-billetter. Metoden er blevet særdeles populær. Ved at sende en SMS med angivelse af påstigningszone, antal ønskede zoner og personantallet, får man få sekunder efter en SMS-billet, som man kan vise til chaufføren eller til billetkontroløren. Beløbet for billetten bliver så senere opkrævet over telefonregningen.
Det er nyt, det er smart og det viser, at busselskabet er med på de nyeste tekniske landvindinger.
I Skåne har man dog måtte erkende, at der sker mindst 30 % svindel med SMS-billetter.
Lidt uofficielt frygter man at tallet er væsentligt større.
Problemet et er, at hverken chauffør eller billetkontrollør kan se om SMS-billetten er ægte eller falsk.
Man har nu måtte ansætte rigtig mange nye kontrollører, som i flokke af 6 – 8 mand stiger på en bus medbringende hver deres bærbare PC.
Hvis de derpå kan formå, at få en SMS-passager til at oplyse telefonnummeret på sin mobil, kan de med kontrolopslag til hovedkontoret, se om det er en ægte billet eller ej.
Problemet er, at man ikke kan forlange at få oplyst telefonnummeret, og derved mistes kontrollen.
Under alle omstændigheder er kontrolfasen så langsommelig og omkostningstung, at langt de fleste aldrig opdages. Derved taber Skånetrafikken store summer, som betyder nedskæringer af busdriften.
Hvordan med Movia i Danmark ?
Officielt har Movia intet problem med falske SMS-billetter. Det kunne måske være et ønske om at holde det hemmeligt for de kunder, som betaler deres egne billetter, eller måske et fromt håb hos Movias ledelse, om at hvis man ikke taler om svindelen, så eksisterer den slet ikke i Danmark.
Hvis man taler med billetkontrollører uden vidner, så er de ikke i tvivl om, at der også i Danmark er stor svindel med billetterne, men de har ingen mulighed for kontrol, da man har glemt at tænke muligheden for svindel ind i den nye teknik.
Problemet for de almindelige passagerer er at de manglende indtægter betyder, at det er nødvendigt at spare på antallet af afgange m.m.
Det kan være at vi ikke er så kriminelle i Danmark, som man i Sverige: Så det kan man fundere over, alt imens man står ved stoppestedet og venter på den bus, som er sparet væk af økonomiske årsager.
Med venlig hilsen
Morten Dreyer
Folketingskandidat for Dansk Folkeparti
Københavns Storkreds
Ingen kommentarer:
Send en kommentar