By Cykler på København
En cykel koster det samme som en halv ny bil, som kan får for under 100.000,-
Det kommer med andre ord til at koste mere per elbycykel end nyprisen for Bjarne Riis' Pinarello vindercykel under Tour de France.
De nyanskaffede 1860 el-bycykler kommer til at koste skatteyderne i København, Frederiksberg og Staten, gennem deres ejerskab af DSB, 46.236 kroner per cykel - eller i alt 86 millioner kroner, viser et notat fra Københavns Kommune, der i sidste uge vedtog deres del af udgiften i teknik- og miljøudvalget.
Frederiksberg har også sagt ja.
En samlet borgerlig fløj i København stemte mod el-cyklerne.
Det er fuldstændig vanvittig spild af skattekroner at sætte så dyre cykler med avanceret elektronik på gaden, når man erfarede hvormange af de tidligere bycykler endte i kanalerne og i søerne.
Men borgerne kommer ikke til at cykle gratis på de dyre cykler. Folk skal nemlig leje dem for 25 kroner i timen. De fleste af de anslåede millioner går dog til firmaet Gobike, der over de næste otte år skal levere og vedligeholde cykler og ladestationer.
Det offentlige tilskud ligger på knap 6000 pr. cykel pr. år.
Man må sætte projektet højt eller have så mange penge i kommunekassen, at man ikke kan bruge pengene på Ældreområdet, Socialområdet eller Sundhedsområdet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar